MJ-mässan i Göteborg


Helgen den 28-29 april var jag på Modelljärnvägsmässan i Göteborg. En mycket lyckad tillställning med nytt besöksrekord.

Vid mässan medverkade bland andra föreningen Spår och Tåg i Väst som hade ställt upp flera ”köra-själv-anläggningar” för de yngre besökarna. Man hade också en provbana där man kunde få testa sina nyinköpta begagnade lok.

”Lokdoktorn” Lennart Bergqvist ansåg att verksamheten borde ”certifieras av en modelljärnvägsinspektör” och jag blev ombedd att medverka. Nedanstående bild, som jag fått av Lennart, är tagen vid den högtidliga certifierings-ceremonien.




Jag gjorde också en liten film om mässan, som man kan se här nedan. Att filma en sådan här tillställning är inte helt enkelt. Trafiken på modulbanorna är ganska oförutsägbar och skärpan hamnar dessutom gärna på den bakgrund som man helst inte vill ha med. När man kommer hem och granskar klippen önskar man att man kunde återvända för "gör om, gör rätt" men jag har i alla fall satt ihop ett antal klipp som jag hoppas ska förmedla lite av stämningen på mässan.

Att göra en lång film är ingen konst... Det är betydligt svårare att göra en kort film. Jag vill helst hålla mina filmer på omkring fem minuter men nu blev det åtta. Ibland delar jag upp långa filmer i flera avsnitt men den här gången väljer jag att visa allt i sin helhet. De som såg mig gå omkring med videokameran under hela dagen inser då säkert att jag gallrat hårt bland klippen. Hoppas att ingen känner sig förfördelad på grund av detta.

Här kommer filmen – mycket nöje!

Kommentarer

  1. Tack Sture! Jättetrevlig film som på ett förträffligt sätt sammanfattar mässan. Vad roligt att det blev så mycket folk som tog sig tid till detta. Grattis till Rickard och gänget som var ansvariga! /P Falk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Peter!
      Kul att det funkar för dig med kommentarerna nu.

      Radera
  2. Trevlig film och Ingemar som sjunger i början kan det bli bättre lyckat Sture

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, Leif, en hyllning till Götet och Ingo.

      Radera
  3. BRAVO!
    Kul också att Modelljärnvägsinspektionen - välförtjänt - är på väg att bli en institution med tyngd som
    uppmärksammas även i så avlägsna delar av landet som Göteborg.
    Lev väl Sture!
    Tommy (SWJ)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, man tackar! :-)
      Och avlägset, ja. Sex timmars tågresa. Hemresan kändes onekligen rätt seeeeg.

      Radera
  4. Kul att se!
    Paraplyorganisationen Tåg i Väst låter som ett bra initiativ, något för övriga landsdelar att ta efter månne?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, onekligen en bra idé.
      Och "paraplyorganisation" är ju ett passande namn i Göteborg. Jag minns väl fjolårets filmande vid Ingo-statyn i hällande regn med Peter och Stig.

      Radera
  5. Intressant film Sture. Det ser ut att ha varit ett trevligt evenemang. Måste dock säga att din "uniform" på bilden ovan inte är riktigt reglementsenlig. :-))

    /Jan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag misstänker att du har en SJ-uniform i tankarna, Jan?
      Men nu är ju det här ingen SJ-uniform, utan något ännu bättre. Det är en helt korrekt tjänsteuniform för generaldirektören i MJ-inspektionen. ;-)

      Radera
    2. Haha, kunde väl tänka mig att du hade svar på tal. :-)
      Skall jag vara riktigt ärlig så har SJ-uniformerna gått igenom en del olika faser. Alla var inte i det snitt som man gärna ville ha på sig. :-(
      /Jan

      Radera
  6. kul att se för vi som bor "nalta"en bit ifrån Göteborg

    Roger/Forden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är visst ont om mässor på dina breddgrader, Roger?

      Radera
  7. ja tyvärr...men man får sikta in sej på Hobbymässan och
    Hjulmarknaden i år,,,,

    Roger

    SvaraRadera
  8. Alltid ett nöje att se dina filmsnuttar Sture! Vilket video redigerings program använder du? Kul att se filmen från Götet eftersom jag själv inte hade möjligheten att åka dit! Kul att se att mina ”polare” från Habo Hobby var på plats!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder Adobes Premiere Elements. Det räcker för mina behov och är (relativt) användarvänligt.
      Synd att du missade Göteborg. Det var bra drag där. Men du har ju Älvsjö i höst. ;-)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90